VAN TOPMODEL NAAR TOPBLOEMIST et lijken gescheiden werelden, toch is de keuze van topmodel Frederique van der Wal voor de bloemenbusiness vrij natuurlijk ontstaan. In 2005 werd er een lelie naar haar vernoemd tijdens een happening in Amsterdam. Het presenteren van een tvdocumentaire over de oorsprong van bloemen, leverde de inspiratie om in 2008 het eerste bloemenmerk ter wereld op te starten: Frederique’s Choice. Het merk wil eigenlijk een keurmerk zijn; het garandeert dat het bloemenboeket dat je online bestelt supervers is en van herkenbare stijl en kwaliteit. De boeketten worden centraal in Nederland samengesteld en je krijgt ze in no time op het gewenste adres. In een grote doos: de bloemen veilingvers gevat in elegante tas of huls, of in vaas mét water, en zonodig gekoeld. Doet dit denken aan de bekende verzendorganisatie Fleurop, die de plaatselijke kwaliteitsbloemisten inschakelt? Frederique’s Choice claimt dat haar bedrijf de regie strenger bewaakt: wat je bestelt krijg je precies zo geleverd. Het is hard gegaan sinds 2008, ondanks de crisis. Intussen heeft Frederique’s Choice voet aan de grond in zeven Europese landen. Het aantal zakelijke en particuliere klanten neemt gestaag toe. Het bedrijf bezit nu zeven eigen webshops met bloemen en lifestyle artikelen. De overname van concurrerende websites en de verzorging van online bloemenverkoop voor enkele grote ondernemers dragen bij aan de groei. In Nederland werkt Frederique’s Choice met een bloembinderij in Hengelo en veiling Flora Holland in Naaldwijk H Les krijgen van een bloemstylist die florale schikkingen voor het huwelijk van koning Willem-Alexander en koningin Máxima verzorgde! Boekettips van Frederique’s choice • Gebruik je lievelingsbloemen en -kleuren. Frederique houdt bijvoorbeeld van rozen en calla’s. • Werk vanuit je gevoel, dan krijg je een boeket dat je persoonlijke passie en energie laat zien. • Kies voor seizoensproducten en denk out of the box. • Wijk eens af van de standaard kleurencombinaties; in de totale mix kan er heel veel. Zeker als je wat groen of grijs toevoegt. Dat geeft bovendien extra volume. • Zet bloemen in een schone vaas met voldoende water. Liefst van glas: dat is niet poreus, bacteriën krijgen zo minder kans. • Zet bloemen niet in de zon, niet bij de verwarming en niet bij rijpend fruit. Korenschooftechniek Schik de bloemen in de korenschooftechniek. Je moet er even handigheid in krijgen, maar vooral in een glazen vaas staat een korenschoof gebonden boeket erg leuk. • Haal de onderste bladeren van de stelen, zodat ze niet in het water hangen. • Snijd de stengels goed schuin af met een scherp mes. Een derde van de steellengte komt in de vaas, twee derde erboven. • Leg een stevige hoofdbloem in je handpalm, stengel tussen vingers en duim. Hier is het bindpunt. • Leg de tweede bloem er ietwat diagonaal bovenop, houd vast met de duim. De derde en alle volgende evenzo, steeds bloem naar links, steel naar rechts, tot alles met wat meedraaien mooi is verwerkt in een spiraal. • Bind het boeket en knip de stelen op één lengte . ] Tekst Hanneke Louwerse WORKSHOP VAN GROEI & BLOEI Studenten van de Nordwin Colleges Buitenpost en Heerenveen, plus AOC Terra Meppel, leverden prijswinnende prestaties tijdens het afgelopen Nederlands Kampioenschap Bloemschikken. De beloning bestond uit een workshop door Frederique’s Choice, uitgevoerd door ’Meester in de bloemsierkunst’ Peter van der Sluis. Een leuke, leerzame dag, compleet met rondleiding en lunch. Frederique van der Wal liet samen met Peter van der Sluis zien hoe je een echt Frederique’s Choice boeket samenstelt. Met bloemen als hoofdbestanddeel en alleen wat groen of grijs blad ter afwerking. En, hoe hebben de studenten het gedaan? ”De studenten waren heel enthousiast. Er zitten echt creatieve en vaktechnische talenten tussen! Met bloemen heb je zoveel beroepskansen: als bloembinder, in een winkel, bij styling van evenementen”, aldus Peter van der Sluis. Zijn bedrijf Blooming.nl verzorgt o.a. de inrichting en bloemrijke styling van evenementen en feestruimten, zoals bij het huwelijk van koning Willem-Alexander en koningin Máxima. G R O E I&BL O E I– J UNI –2015 65 Foto: Birgit Schuurmans Pagina 36

Pagina 38

Voor brochures, online reclamefolders en catalogussen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw edities.

Groei & Bloei 2015 Lees publicatie 10186Home


You need flash player to view this online publication